Kunst og karantæne

Eleverne løber

Under Corona-nedlukningen har vi alle været nødt til at tænke ud af boksen, for nu at bruge et forslidt udtryk. Det gælder ikke mindst de kreative fag og linjer, der har haft svære vilkår; de har manglet faglokaler, fællesskab og meget andet.

Heldigvis har dygtige lærere været rigtigt gode til at dele ideer til online-undervisning med hinanden, både nationalt og internationalt. Kunst- og Designlinjen fik således stillet en opgave, inspireret af et amerikansk undervisningsprojekt “Quaranthings”.

Opgaven lød som følger:

I dag skal I arbejde med et kunstfoto – af KARANTÆNETING.

Vi skal arbejde med de ting, du har omgivet dig med og brugt allermest, mens vi har været i karantæne. OG hvorfor skal vi gøre det? Fordi vi skal dokumentere det, vi alle fælles har været igennem.

Det første du skal gøre, er at se denne YouTube video: https://youtu.be/lHn8JJzRZd8 .Videoen er på amerikansk og første del kan være svær at forstå. – men se den og prøv at hæng på. Når du har set den, samles vi alle og snakker den igennem, før du selv går i gang med opgaven.

KARANTÆNETING

Find mindst 15 ting der har været vigtige for dig under karantænen. Ting du har brugt meget, ting der har betydet noget specielt for dig og ting der har hjulpet dig komme igennem karantænen.
Find et sted derhjemme, på gulvet hvor der er godt med plads. Du kan lægge et tæppe, en dug, eller et dynebetræk på gulvet for at gøre baggrunden for dit foto mere interessant.
Få hjælp af en derhjemme til at lave en opstilling så der kan tages et foto af dig midt imellem alle dine Karantæneting. Måske skal din hjælper op på et bord, måske op på en stige – der er mange måder at lave opstillingen på. Men du skal have hjælp til at tage fotoet
Læg nu alle dine ting op på tæppet/dugen/dynebetrækket – på en interessant måde, måske skal nogle ting ligges i grupper, måske kan du lægge dine ting op efter form – lange ting sammen, firkantede ting sammen osv. Eller måske efter farve, – alle røde ting samme osv. Du bestemmer helt selv hvordan du vil gøre det. MEN HUSK, der skal være plads til dig selv i midten af alle dine ting.
Når du er færdig, tager du varmt tøj på og gør dig klar til at gå en tur. Du skal lytte til en podcast fra: www.everythingisalive.com
HVORFOR GØR VI DET HER?

Vi gør det for EFTERTIDEN:
For fremtidige generationer, så de kan se og lære af os.
Vi gør det for ETNOGRAFIEN:
Så vi kan studere os selv og vores kultur.
Vi gør det for BEVARELSE:
For at bevare værdifulde ting i live vores hukommelse.
Vi gør det for at BEVISE:
For at bevise hvad vi alle fælles har været igennem.

Herunder kan du se nogle af de fotos, eleverne har taget:

Billede 20210202 123243 Fff41a21 1
Freya Karantaeneting