Pædagog

Overvejer du en uddannelse som pædagog, så skulle du samtidig overveje Pædagoglinjen på Glamsbjerg Efterskole.

Stemningsbillede fra pædagoglinjen på Glamsbjerg Efterskole
Stemningsbillede fra pædagoglinjen på GE
Stemningsbillede fra pædagoglinjen

Er du glad for børn, og kunne du tænke dig at afprøve pædagogfaget? Så er GFEs Pædagoglinje måske noget for dig.

Pædagoglinjen på GFE

Vi er så heldige, at skolen også har et Børnehus med vuggestue og børnehave, samt en SFO, så en stor del af linjetimerne vil foregå her, og du vil få afprøvet mange af pædagog-jobbets facetter i praksis.

Stemningsbillede fra pædagoglinjen på GE

Linjetimer

Du har linjetimer 2-3 gange om ugen i almindelige uger, og derudover er der linjedage, samt en linjeuge, hvor du arbejder (næsten) fuld tid som pædagog.

Linjetimerne vil være en blanding af en mindre del teoretisk undervisning, en masse praktisk arbejde, samt enkelte besøg på fx uddannelsesinstitutioner eller dagtilbud med et særligt speciale.

Pædagoglinjen med børn

Du får undervisning i relevante, pædagogiske emner, og du stifter bekendtskab med vuggestue, børnehave eller skolefritidsordning og den pædagogik, der hører til alderstrinnet.

Mira Pædagolinjen
Pædagoglinjen er god og lærerig. Man kommer hurtigt tæt på børnene og bliver betragtet som en kollega i institutionen.
Mira Engelbrecht Hansen
Stemningsbillede fra pædagoglinjen
Undervisning i klassen

Ansøgning

Da linjen har et begrænset antal pladser, og da der ligger et særligt ansvar i at være med til at tage vare på mindre børn, skal du skrive en ansøgning, som skal godkendes af os, inden du kan være sikker på at være optaget på linjen.

I ansøgningen skal du fortælle om dig selv, fx alder, interesser, dine stærke og svage sider, samt beskrive hvorfor det netop er dig, vi skal vælge til pædagoglinjen.

Ansøgningen mailes til kontor@gfeskole.dk, og du skal skrive ’Pædagoglinje’ i emnefeltet.

Du skal huske, at du også skal sende en almindelig indmeldelse til skolen.

Hvis du gerne vil supplere Pædagoglinjen med relevante valgfag, kunne valgfag som psykologi, udeliv, spil og leg, idræt og kreative valgfag være gode muligheder.

Oplev linjefaget gennem vores øjne

Et halvt eller et helt år?

På Glamsbjerg Efterskole vælger du linje for 1⁄2 år ad gangen. Vi lover dig, at du kan være på din favoritlinje i 1⁄2 år, men det er vigtigt, at der også er en anden linje, du kan se dig selv på.

Mange af vores elever ser det som en fordel, at de kan nå at prøve 2 linjer, mens de går på skolen. Andre kan godt lide at være på den samme linje hele året. Det afhænger af det samlede antal elever, der har ønsket linjen, om du kan være på den samme linje hele året.

Størstedelen af vores elever får deres ønsker opfyldt, hvad enten de har ønsket samme linje hele året eller to forskellige linjer.

Undtagelsen fra ovenstående er Pædagoglinjen, der har så stor søgning, at vi ikke en gang kan love, at man kan få den i 1⁄2 år. Vi arbejder dog løbende på at udvide elevtallet på linjen.

Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål til ovenstående.

Udforsk vores andre linjefag