Dykning og Outdoor

Dykning og Outdoor er for dig, der kan lide udfordringer, adrenalinsus og nye eventyr i naturen.

Skærmbillede 2024 05 27 Kl. 11.45.45
P2067849
P1779652

Er du glad for aktiviteter i vandet og i naturen, og kunne du tænke dig at tage dykkercertifikat, mens du er på efterskole, er denne linje sikkert noget for dig.

Linjetimer

Der er linjetimer på dit skema 3 gange om ugen. De består af både dykkerkursus og mange forskellige vand- og outdoor-aktiviteter, som du kan læse mere om herunder. Derudover har vi to linjeuger, samt flere halve og hele linjedage.

P1779621
Skærmbillede 2024 05 27 Kl. 11.44.32

Dykning 1. halvår

GFE vil gerne introducere dig til den fantastiske verden, der venter under vandoverfladen. Vi har egne dykkerinstruktører, og i den første periode arbejder vi intensivt for at tage SSI’s Open Water grundkursus, så du kan have dit dykkercertifikat klar, inden vi tager på lejrskole til Zanzibar.

Når kurset er gennemført, får du dit internationale certifikat, som giver dig mulighed for at købe eller leje dykkerudstyr, dykke fra charterbåde og på dykkercentre samt dykke selvstændigt uden instruktør rundt omkring i verden.

Dykning 2. halvår

Hvis du vælger linjen i andet halvår også, vil du have mulighed for at uddanne dig til SSI Advanced Open Water Diver med 4 specialer. Det gælder naturligvis kun, hvis du har et Open Water-certifikat i forvejen.

Hen over vinteren træner vi snorkling og fridykning, hvor der arbejdes henimod at deltage i DM for juniorer i snorkling.

P1822846

Teori, grundform og førstehjælp

På skolen får du hjælp til den teoretiske del af undervisningen af en af vores dykkerinstruktører, og vi arbejder sideløbende med, at din grundform er i orden. Derfor får eleverne på Dykning og Outdoor sæsonkort til Glamsbjerg Fitness, som de kan bruge både i undervisningstiden og i deres fritid.
Derudover undervises du i førstehjælp på vandet.

P1965404

Outdoor

Naturen er både til action og eventyr og til ro, nærvær og fordybelse. Vælger du Dykning og Outdoor er det vigtigt, at du kan lide et aktivt udeliv. Vi tager på ture i naturen, møder forskellige former for løb, cykling og vandaktiviteter, og vi laver mad over bål.

Eksempel på outdoor-aktiviteter:

• MTB i skov og på bane
  • Vinterbadning og issvømning
  • Trailløb og OCR løb
  • Wakeboard, SUP og havkajak
  • Sankning og bålmad
P1536295
Jeg synes klart, at man som kommende elev burde overveje i det mindste at tage et dykkercertifikat. Det er en virkelig fed oplevelse, og man kan også bruge det til så meget mere senere hen. Altså, man kan gøre det til et job eller bare fritidsdykke rundt omkring.
Mattis

Oplev Dykning og Outdoor gennem vores øjne

Vi passer på naturen

Når vi bruger naturen, er det selvfølgelig også vigtigt, at vi passer på den. Det ligger som en helt naturlig del af de forskellige aktiviteter på linjen, at vi er omhyggelige med at rydde op efter os og efterlade stederne så uberørte som muligt.

Derudover deltager eleverne på linjen også i et naturgenopretningsprojekt med at plante ålegræs i havet omkring Assens, udsætning af muslinger, samt genoprettelse af stenrev.

Vi støtter og deltager desuden i et projekt om at hjælpe havskildpadderne på Zanzibar, hvor vi er bl.a. er med til at genudsætte havskildpadder, der har været indfanget i fiskeres net.

Skærmbillede 2024 05 29 Kl. 19.32.24

Optagelseskrav

Vi optager højest 24 elever på linjen, og det er efter først-til-mølle-princippet, hvis du kan leve op til adgangskravene, som bl.a. er at kunne træde vande i 10 minutter og kunne svømme 200 m på 10 minutter. Derudover skal du kunne forstå og læse dansk for at kunne tilmelde dig. Og så skal du selvfølgelig være glad for vand!

Egenbetaling

I 1. halvår er der en egenbetaling på 5.750 kr. for at tage SSI’s grundkursus på GFE. Det inkluderer bl.a. teoribog, leje af udstyr, samt 2 dyk på Zanzibar.

I 2. halvår er egenbetaling på 7.750 kr., hvis du vil uddanne dig til SSI Advanced Open Water Diver. Prisen inkluderer bl.a. en dykkertur til Malta eller et andet sted med gode muligheder for dykning.

Der er ingen egenbetaling i andet halvår, hvis du udelukkende vælger linjen for at deltage i de øvrige outdoor-aktiviteter.

Et halvt eller et helt år?

På Glamsbjerg Efterskole vælger du linje for 1⁄2 år ad gangen. Mange af vores elever ser det som en fordel, at de kan nå at prøve 2 linjer, mens de går på skolen.

VIGTIGT: Det forholder sig lidt anderledes med linjen Dykning og Outdoor. Hvis du vil tage dykkercertifikat, er det vigtigt, at du vælger linjen i 1. halvår!

I andet halvår kan linjen vælges af elever, der har dykkercertifikat, men også af elever, der er interesseret i linjens outdoor-aktiviteter; de skal blot være klar over, at der ikke er mulighed for at tage dykkercertifikat.

Størstedelen af vores elever får deres linjeønsker opfyldt, hvad enten de har ønsket samme linje hele året eller to forskellige linjer.

Undtagelsen fra ovenstående er Pædagoglinjen, der har så stor søgning, at vi ikke en gang kan love, at man kan få den i 1⁄2 år. Vi arbejder dog løbende på at udvide elevtallet på linjen.

Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål til ovenstående.

Udforsk vores andre linjefag