Kunst & Design

På Kunst & Designlinjen lærer du at udtrykke dig kunstnerisk, håndværksmæssigt og kreativt gennem arbejdet med fx tegning, maleri, keramik, sølvsmedning og håndarbejde.

Kunst og design
Kunst og design på Glamsbjerg
Kunst og designlinjen på Glamsbjerg Efterskole

Er du kreativ, og kan du lide at fordybe dig i kunst og design? Så er GFEs Kunst- og Designlinje måske noget for dig.

Brug dine hænder

Når du går på Kunst & Design på Glamsbjerg Efterskole skal du i høj grad bruge dine hænder, for vi arbejder meget i vores værksted.

Kunst og designlinjen på Glamsbjerg

Håndværksmæssige færdigheder

Du udvikler dine håndværksmæssige færdigheder, du lærer at udtrykke dig kreativt, og du udvikler din kvalitetssans inden for håndværk, kunst og design, både når vi arbejder i værkstederne på efterskolen, og når vi tager ud og oplever, hvad andre designere og kunstnere beskæftiger sig med.

Glamsbjerg Efterskole kunst og design

Vi arbejder ud fra mottoet “ting tager tid”, for din evne til koncentration og fordybelse har stor betydning for de ting, du arbejder med.

Anne Kunst Og Design
På Kunst & Design skal vi igennem nogle emner, hvor vi får lov til at udfolde os kreativt. Derudover lærer vi metoder og teknikker. Det er en vildt hyggelig linje.
Anne Brejnholt Østergaard
Glamsbjerg Efterskole kunst og design
Stemningsbillede fra kunst og design

Elementer på Kunst & Designlinjen

Tegning
Grundlæggende klassisk tegning.

Maleri
Farvelære og komposition, hvor vi anvender mange forskellige materialer og teknikker.

Tekstile billeder
Vi bruger symaskinen til at skabe fantastiske billeder, og du vil opdage, at det slet ikke er så svært, som det måske ser ud til.

Keramik
Keramiske grundteknikker, pladeteknik, modellering og også drejning. Vi arbejder med forskellige former for glasering og brænding, bl.a. rakubrænding, som giver meget flotte, krakelerede ting.

Smykker
Grundlæggende arbejde med kobber og sølv. Du lærer at save, file og smede metallerne, og du vil også lære at arbejde med at lodde. Vi har korte teknikkurser og lærer bl.a. at fremstille kæder. Du skal selv tegne og designe dine smykker, lave modeller i kobber og bagefter fremstille dem med brug af de teknikker, du har lært.

Oplev linjefaget gennem vores øjne

Et halvt eller et helt år?

På Glamsbjerg Efterskole vælger du linje for 1⁄2 år ad gangen. Vi lover dig, at du kan være på din favoritlinje i 1⁄2 år, men det er vigtigt, at der også er en anden linje, du kan se dig selv på.

Mange af vores elever ser det som en fordel, at de kan nå at prøve 2 linjer, mens de går på skolen. Andre kan godt lide at være på den samme linje hele året. Det afhænger af det samlede antal elever, der har ønsket linjen, om du kan være på den samme linje hele året.

Størstedelen af vores elever får deres ønsker opfyldt, hvad enten de har ønsket samme linje hele året eller to forskellige linjer.

Undtagelsen fra ovenstående er Pædagoglinjen, der har så stor søgning, at vi ikke en gang kan love, at man kan få den i 1⁄2 år. Vi arbejder dog løbende på at udvide elevtallet på linjen.

Kontakt os endelig, hvis du har spørgsmål til ovenstående.

Udforsk vores andre linjefag