Fællesskab

Når så mange unge skal bo sammen og have dagligdagen til at fungere, er der nødt til at
være nogle fælles regler og retningslinjer.

Faglighed og fællesskab

Retningslinjer

De fleste af reglerne kan du læse dig til i vores samværsregler. Det handler om mødetider, om at omgås hinanden på en god måde, hvornår mobiltelefonen skal være på lydløs og computeren slukket. Du skal nok lige vænne dig til at overholde de forskellige tidspunkter, men det går ret hurtigt for de fleste.

Der er også retningslinjer, der er lidt mere uhåndgribelige, men som ikke desto mindre er ret vigtige for fællesskabet. Nøgleordene er nærvær, ansvar, medansvar, respekt og en positiv indstilling og vilje til at være en god kammerat og gøre sit bedste.

Nærvær betyder, at du er ordentligt til stede, at du ikke sms’er, når andre taler med dig, at du lytter ligeså meget som du taler, og at du ikke hele tiden skal have kontakt med vennerne derhjemme.

Læs mere om vores samværsregler her.

Udendørsaktivitet
Elevbilleder
Sang på Glamsbjerg
Nærvær er vigtigt for fællesskabet

Medansvar

Ansvar er for eksempel, at du gør dit bedste for at overholde regler og retningslinjer, og at du står ved dine handlinger. Alle mennesker kan komme til at dumme sig, men det er for alvor problematisk, hvis man forsøger at dække over det, lyve om det eller lade andre tage skraldet.

Medansvar er, at du ikke kun tager ansvar for dig selv og dine handlinger, men også tager ansvar for at andre har det godt, og at fællesskabet fungerer. Medansvar er at henvende sig til skolens personale, hvis du selv eller andre har problemer.

Medansvar er også, at du ikke smyger dig uden om de fælles opgaver og pligter og lader andre tage slæbet.

Dit bidrag til det forpligtende fællesskab kan for eksempel være, at du deltager positivt i aktiviteter og arrangementer sammen med de andre elever, og at du er åben og fordomsfri.

Kortspil
Stemningsbillede fra undervisning

Trivsel

Man kan nok ikke være venner med alle, men alle har krav på at blive behandlet ordentligt.

Vi møder hinanden med åbenhed og nysgerrighed, og vi er tolerante over for, at der kan være andre måder at leve på og andre opfattelser af virkeligheden end éns egen.

Vi taler ordentligt til hinanden, og det betyder, at vi ikke taler hånligt og nedladende, og at vi ikke går og bagtaler hinanden. Det er ikke altid ordene, der gør én ked af det eller vred, men måden de bliver sagt på.

Vi kan godt blive uenige, vrede, usikre og frustrerede, og så er det med at få det sagt, – vel at mærke på en ordentlig måde. Hvis det er svært, vil din huslærer, kontaktlærer eller en anden lærer gerne hjælpe til.

Personlig udvikling

Highfive mellem elever
Løb

Behandl andre som
du selv vil behandles

Vi bruger sms, mails, Facebook og andre sociale medier med omtanke. Gode tommelfingerregler er, at man ikke udstiller hverken sig selv eller andre, og at man kun skriver om og til en person, hvis man har noget positivt at sige.

Problemer går en gang imellem over af sig selv, men de fleste gange skal de løses. Vent ikke alt for længe, for så går de måske i hårdknude. Brug din kontaktlærer eller en anden voksen som sparringspartner eller hjælper, hvis du har problemer. De har masser af erfaring med unge mennesker og vil hellere end gerne hjælpe til.